lördag 18 september 2010

Det turkiska Tyskland

På andra sidan Tempelhof ligger stadsdelen Neukölln. Det tar tio minuter för mig att cykla dit, men det är som att komma till en annan värld. Från kaféerna spelas arabisk musik och doften av vattenpipa ligger tät. Det var hit jag tog min kompis Sandra som var här på besök, för att dricka arabiskt kaffe och återuppväcka minnen från vår resa till Israel och Palestina förra våren. Kaffet smakade likadant och på den turkiska marknaden längs med kanalen vid Maybachufer hittade vi alla sötsaker och torkad frukt vi kunde önska. Under de dagar hon var här åt vi vietnamesiskt, sudanesiskt, marockanskt och så klart turkiskt. Alla som har varit i Berlin tycker nog att den billiga och goda kebaben är något av det bästa med staden och det fick mig att börja tänka på vad som egentligen är Berlin för mig. Det är ju en av de städer i världen med störst andel turkisk befolkning och vad vore väl Berlin utan sina turkar? De utgör en del av bilden av Berlin som jag inte kan tänka mig staden utan. Något som är intressant och positivt är att de områden med en stor turkisk befolkning är centrala områden, Kreuzberg till exempel är den stadsdel som är trendigast just nu och som har flest och bäst klubbar och barer. Jag vet inte om det får de personer som invandrat att känna sig mer tyska, men det skapar ju oundvikligen naturliga kontaktytor i stadsrummet och jag tror detta är nödvändigt för att alls få till en integration. Här blandas befolkningen på ett helt annat sätt än ute i förorterna och jag kan tänka mig att de invandrare som bor här känner sig mer som en del av Berlin, att de utgör staden, och inte enbart är hänvisade till att bo isolerat, även om det självklart finns miljonprogram här som överallt annars. Detta är möjligt i en stad som Berlin där det fortfarande är hyfsat lätt att hitta en central och billig hyreslägenhet, vilket ju inte är fallet i de svenska storstäderna. Rättigheten att välja var man ska bo som det pratats mycket om handlar ju egentligen om vilka ekonomiska möjligheter man har, det gäller såväl mig som svensk student som de tyska invandrarna. Skillnaden mellan Berlin och Stockholm är milsvid och visar så tydligt hur bostadspolitik och segregation hänger ihop. Något att tänka på inför valet imorgon.


















1 kommentar:

  1. Vilken fin gatukonst du har hittat, Viktoria!
    Bra text också, den svenska bostadspolitiken är rätt knas. Här i Uppsala är det ösregn och val-elektricitet i luften. Hoppas att du har det bra!

    SvaraRadera