onsdag 8 september 2010

Tempelhof

Jag bor precis vid en stor korsning och hör trafiken nästan dygnet runt, jag bor egentligen ett par tre tunnelbanestationer för långt bort från där saker händer och det finns inga kullerstenar på min gata. Men det bästa med att bo där jag bor är att jag bor precis bredvid Tempelhof. Tempelhof var tidigare en flygplats och fram tills i maj i år flög där vissa privata plan. Det var här flygplanen från den berömda luftbron landade, när västmakterna under nästan ett års tid mellan 1948 och 1949 flög in alla förnödenheter till Västberlin som var satt under blockad av Sovjetunionen. När man nu går runt på den tidigare flygplatsen känns den enorm, men för flygtrafik var den inte lika rymlig och planen flög precis över hustaken runt omkring. Från min lägenhet kan man se den tidigare flygplatsen och jag kan bara föreställa mig oljudet under Berlinblockaden när nästan ett plan i minuten landade där.

Sedan ett par månader används Tempelhof som park och på de tidigare landningsbanorna åker folk inlines eller cyklar. Det finns ett par hundparker, ett stort grillområde, ett kafé har öppnat och det finns ett stort fält i mitten där fåglar häckar. Den tidigare terminalbyggnaden, som är en av Europas största byggnader, används nu till konserter och mässor, nu till helgen kommer Robyn dit för att spela på en festival. Men vad området egentligen ska användas till är en omstridd fråga. Då Berlin är behov av bostäder och området ligger centralt vill vissa politiker bygga igen det. För några veckor sedan läste jag på tevenyheterna i tunnelbanan, Berliner Fenster, att en politiker hade förslagit att göra en sjö av hela området. De närmsta åren kommer det dock förbli stadens största park och jag hoppas längre än så, här finns ju verkligen chansen att visa att städer behöver grönområden lika mycket som bostäder. Inte alla städer har möjlighet att anlägga parker på det här sättet, där det redan finns tät bebyggelse är detta givetvis svårare, men när man nu som i det här fallet har en jättelik park centralt i staden vore det att gå baklänges att bygga igen den. Parken tycker jag bidrar till att göra Berlin till en alternativ stad som går sin egen väg vad gäller stadsplanering – än så länge.




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar