måndag 27 september 2010

Selam Berlin av Yadé Kara

Om du ska läsa någon Wenderoman, så läs den här. Jag kan inte tänka mig en bättre inblick i hur det måste ha varit i Berlin vid den här tiden. Förutom att vara ett utmärkt tidsdokument så är Selam Berlin en välskriven roman om Hasan, uppvuxen i både Istanbul och Berlin och som efter murens fall bestämmer sig för att flytta till Berlin för gott. Det handlar om sammanväxten av två städer, men också om Hasans väg in i vuxenlivet, hans jakt efter ett första jobbet och hans första egna boende i ett WG med tre tyska tjejer. Ett huvudtema som är snyggt sammanvävt med murens fall är föräldrarnas relation och hur Hasans familj faller isär som en direkt följd därav, hur murens fall får oväntade konsekvenser som går rakt igenom familjen. Jag gillar verkligen den här vinkeln, att när muren försvann innebar detta inte enbart återförening utan också att hemligheter kom fram i ljuset och att allas liv förändrades och detta inte enbart med positiva följder.

Likheterna med Berlinskildringen Magic Hoffmann som jag har skrivit om tidigare är flera. Båda böckerna har en manlig huvudperson som ser staden med ett utifrånperspektiv, då Hoffmann kommer från en liten ort kommer Hasan närmast från Istanbul, för samtidigt som han är uppvuxen i Kreuzberg känner han sig främmande i den nya stad Berlin har blivit. Båda kommer i kontakt med filmindustrin, likaså med nynazister på tunnelbanan i scener som är nästintill identiska och de tjejer som de båda träffar har också ungefär samma punkstil. Men jag tycker Kara lyckas bättre, Arjounis roman kunde lätt kännas skrikig, och jag gillar Karas språk. Hon har precis kommit med en ny roman i pocket, Café Cyprus, som utspelar sig i London, men där de båda städerna Berlin och Istanbul också finns med och som verkar spännande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar