torsdag 12 augusti 2010

Angiveri nu och då

Läste den här artikeln i Dagens Nyheter om hur det brittiska polisförbundet vill ha hjälp av befolkningen för att hitta terrorister. Jag tycker att de som kom med den här idén borde besöka Stasimuseet här i Berlin, det är skrämmande hur fort historien verkar glömmas bort. Stasimuseet är inrymt i det gamla Stasihögkvarteret och kontorsmiljöerna är bevarade från den tiden då de användes, bland annat Erich Mielkes kontor som han använde större delen av sin tid som Stasichef mellan åren 1957 och 1989. Museet är bara en av alla de byggnader som på den tiden utgjorde Stasi, ett enormt kvarter, och bara det visar hur omfattande verksamheten och även angiverisystemet var.

Jag kommer också att tänka på något jag såg på DDR-museet, ett litet, interaktivt museum som på ett bra sätt visar hur vardagslivet på östsidan kunde se ut. När biljettkontrollanterna rationaliserades bort förlitade man sig istället på övriga passagerares förmåga att kontrollera sina medresenärer och uppfann då en biljettautomat för detta ändamål. Automaten, som satt inne i bussen, var genomskinlig, så att den som kom efter i kön och skulle köpa biljett direkt kunde se hur mycket pengar personen innan hade betalat. Jag tycker det så tydligt visar på den mentalitet som måste ha rått och på hur samhällssystemet var uppbyggt.

Om inte annat så fick den guidade turen på Stasimuseet, som jag verkligen kan rekommendera, mig att uppskatta det faktum att jag kan köpa mina jordgubbar när jag vill.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar