måndag 16 augusti 2010

Helmut och June

På torsdagskvällarna har de statliga museerna här i Berlin kvällsöppet med gratis inträde. Hittills har jag utnyttjat detta genom att besöka samma museum två gånger, nämligen Museum für Fotografie vid Zoologischer Garten. Där finns just nu, förutom den permanenta utställningen Private Property med Helmut Newtons bilder och personliga föremål, även en stor utställning med Alice Springs och det var främst för hennes bilder som jag gick dit en andra gång.

Springs bilder är fascinerande och kompositionen är helt fantastisk. När jag går genom salarna tänker jag vid bild efter bild att hon har gjort det helt perfekt. Majoriteten av fotografierna är porträtt och vad som gör det än mer intressant är att det utan undantag är kända människor hon porträtterar, allt ifrån Roy Lichtenstein till Sonia Rykiel. Efter att ha sett Helmut Newtons starka och aggressiva amazonkvinnor känns kvinnorna hos Springs många gånger avslappnade och naturliga, men för det inte mindre kraftfulla.

Alice Springs är en pseudonym för June Newton, June och Helmut Newton var gifta. Något som är intressant med utställningarna är just de båda fotografernas förhållande till varandra, hur de arbetade tätt ihop och skapade bilder tillsammans. June var med vid alla Helmuts plåtningar och utan henne vid sin sida tror jag inte att han skulle ha kommit så långt som han gjorde. Konstnärspar är alltid lika fängslande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar