måndag 16 augusti 2010

Die Bis(s)-Bücher

"Haben sie die Biss-Bücher?". Den frågan fick jag av en kund i butiken häromdagen, hon undrade alltså om vi hade "biss-böckerna". Jag förstod först ingenting tills hon började ge exempel och då klickade det att hon menade Twilightserien! På tyska börjar alla fyra titlarna med just "biss", vilket också är en ordlek, då "bis" betyder tills och "biss" är en böjning av verbet bita. Vitsigt värre.

När jag såg omslaget till tredje delen,
Biss zum Abendrot, tänkte jag direkt på omslaget till den engelska utgåvan av Half of a Yellow Sun av Adichie, min favoritbok som vi tyvärr inte har här i Berlinbutiken. Och jag tycker så klart att Adichie-omslaget är snyggare. Men jag undrar varför man med just tredje delen i serien har gått ifrån designen som finns på omslagen till de två första delarna, som ser likadana ut som de engelska och svenska utgåvorna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar