onsdag 25 augusti 2010

Stadsvandring

När min kompis Helena var här och hälsade på mig gick vi en guidad tur, inte till de vanliga sevärdheterna, utan en alternativ stadsvandring i Friedrichshain och Kreuzberg med fokus på gatukonst. Vad som slog mig när jag först kom till Berlin var just all gatukonst och den kreativitet och förändring som finns i gatumålningarna, det är som ett ständigt pågående samtal i stadsbilden. Berlin är en stad under förändring, med många ytor som ännu inte har hittat sitt användningsområde och många pågående konflikter och diskussioner därom, och jag tycker att själva gatukonsten symboliserar detta karakteriserande drag hos staden. Det var intressant att få höra mer om de olika konstnärerna och hur de arbetar, till exempel att de inte gör sina konstverk på plats, utan på papper som de sedan klistrar upp på väggen. Inte bara för att få lägre böter om de skulle åka fast, utan också för att i lugn och ro kunna göra det så snyggt som möjligt. Min personliga favorit är El Bochos figur Lucy.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar