onsdag 6 oktober 2010

Berlin av Jan Mosander

När jag tog studenten från gymnasiet i Huskvarna 2003 fick jag ett stipendium som bästa student i tyska, nog mycket beroende på att jag var den enda som över huvud taget läste tyska upp till högsta nivån och för att kunna göra det fick jag åka till ett gymnasium i Jönköping för att ha lektioner. Stipendiet bestod, förutom äran, av boken Berlin: krutrök, murbruk och delikatessdiskar av Jan Mosander.

Jag har fram tills för ett par månader sedan aldrig varit i Berlin, men nu när jag kom hit har jag till slut tagit mig för att läsa boken. Jag gillar omslaget som jag tycker signalerar rörelse och färg med ett motiv som annars är hopplöst statiskt och grått, men typsnittet inne i boken är tråkigt, bilderna är svartvita, många i dålig kvalitet, och jag hade inga höga förväntningar när jag började. Men skenet bedrog, det visade sig vara en spännande och mycket intressant bok av den före detta utrikeskorrespondenten Mosander, som varit i Berlin, på båda sidor av muren, både före och efter den föll. En del av de personer som Vallgren bara berättar om i sin Berlinguide har Mosander träffat personligen, att han har intervjuat personer som till exempel Albert Speer är fascinerande. Mosander skriver om egna upplevelser, både privat och som korrespondent, och han gör det väl. Det som gör boken extra intressant är att han som utsänd svensk journalist har ett svenskt perspektiv, vilket skiljer boken från de flesta guideböcker som är tänkta för en utländsk besökare i allmänhet. Något som jag mindes när jag besökte det sovjetiska minnesmonumentet i Treptowparken var hur Mosander i ett kapitel berättar om hur han var där med en guidad grupp svenskar på besök i Berlin. Med i gruppen fanns en äldre man som när han var ung hade arbetat med sten som exporterades från Sverige till Hitlertyskland för att användas i bygget av den nya huvudstaden Germania. Historien ville annorlunda och stenen användes så småningom istället av ryssarna när de byggde sitt segermonument i Berlin. Intressant kuriosa.

Boken är ingen guidebok i vanlig mening, men en välskriven reportageliknande skildring av en huvudstad under senare delen av 1900-talet. Lättläst och allmänbildande är den intressant att ha med på Berlinresan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar