fredag 1 oktober 2010

Schöneberg

Igår tog min kollega Hanna med mig till sitt favoritkaffeställe i stadsdelen Schöneberg där hon bodde förut. Schöneberg ligger i gamla Västberlin och har varit lite av en vit fläck på kartan för mig, jag har bara varit där två gånger tidigare, första gången för att äta pizza för 1,50 euro i ett ockuperat hus och andra gången för att gå på en salsaklubb utan att kunna dansa salsa. Det enda jag egentligen visste om Schöneberg var att David Bowie och Iggy Pop bodde här, deras hus var utmärkt på kartan i min Lonely Planet Encounter. Schöneberg ska också vara också området där det bor många homosexuella par. Jag gillar Schöneberg, det är lugnt, finns träd på alla gator och små kvarterskrogar runt varje hörn. Här finns egentligen inga sevärdheter, förutom möjligen rådhuset, det var härifrån Västberlin administrerades när Bonn var huvudstad och även här John F. Kennedy höll sitt berömda tal där han utgav sig för att var en syltmunk. Det finns fortfarande delar i Schöneberg som är riktigt nedgångna, men många hus renoveras och priserna stiger och med det kommer trendiga butiker och dyrare restauranger. Särskilt barnfamiljer vill flytta hit eftersom det är ett så lugnt område, men ändå centralt beläget.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar