måndag 4 oktober 2010

Tyskland berättar: Den mindre halvan av världen

Är man som jag förtjust i noveller kan jag varmt rekommendera Bokförlaget Tranans berättarserie med noveller från olika länder. Novellsamlingen med tyska berättelser Tyskland berättar: Den mindre halvan av världen med Lotta Lundberg som redaktör gör mig inte besviken, den ena novellen är bättre än den andra. Att läsa noveller är ett bra sätt att snabbt komma i kontakt med en mängd författarskap från ett visst land och de författare man tycker bra om kan man sedan läsa mer av. Det ger också inblickar i hur landet kan se ut, som små smakprov på olika verkligheter som tillsammans utgör dagens Tyskland.

Mina favoriter är Tanja Dückers, Annett Gröscher, Katja Lange-Müller, Ralf Rothmann, Yoko Tawada och Alissa Walser som jag alla vill läsa mer av. Av dessa noveller så utspelar sig Gröschers novell, Paul ensam på bussen, i Berlin och handlar om en pojke som på julafton tar bussen från sin mamma i öst till sin pappa i väst. Jag tycker novellen fint fångar det ologiska i den tidigare delningen av staden genom ett barns ögon: ”Fast det är komplicerat det där med vädersträcken. Förut bodde pappa i Neukölln och mamma och pappa envisades med att det var väst trots att Neukölln ligger mer åt sydost på Berlinkartan. Och Alexanderplatz, som ligger i mitten, är så mycket öst det kan bli för mamma och pappa. Själv föddes han i Friedrichshain medan muren stod kvar. Och då var pappa redan i Neukölln, som låg på andra sidan muren. Och kunde inte ens se att han kommit till världen, för muren saknade dörr.” Själv har jag kommit på ett sätt att ta reda på om jag befinner mig i gamla öst eller väst, nämligen genom vilket kollektivt färdmedel där finns. I öst går det spåragnar, medan det i väst är buss som gäller.

Men den novell som har lämnat det starkaste intrycket är också den jag tycker sämst om, det var novellen av Ines Geipel, som jag tyckte var mycket obehaglig. Men det är väl också en litterär merit att kunna skapa en så stark känsla hos läsaren, om så positiv eller negativ. Kort sagt en utmärkt bok att börja med för den som vill få en inblick i dagens litterära Tyskland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar